Nowa Wiejska jest idealnym miejscem dla ludzi ceniących jakość życia, ciszę, zieleń, a jednocześnie chcących korzystać z udogodnień miejskich. W pobliżu znajduje się przedszkole i żłobek, do szkoły podstawowej jest 800m, do ponadpodstawowej 200m, do szpitala 600 m, a do jeziora i plaży miejskiej 950m, w odległości 10 minut spacerem od centrum.
Nowa Wiejska to propozycja skierowana do osób, ceniących jakość i piękno w każdym aspekcie życia.
Dodatkowym atutem Osiedla Nowa Wiejska jest plac zabaw przeznaczony dla najmłodszych mieszkańców.
W pierwszym etapie inwestycji powstało 60 mieszkań, 16 miejsc postojowych w garażu podziemnym i 60 miejsc postojowych naziemnych. Wszystkie dostępne mieszkania są dostępne od ręki.
I. OGÓLNE WARUNKI UŻYTKOWANIA
1. Jakakolwiek ingerencja w istniejące elementy, systemy, instalacje i urządzenia zainstalowane przez Wykonawcę robót zgodnie z projektem wykonawczym budynku i terenu do niego przyległego powoduje utratę gwarancji na dany element.
2. RYSY ORAZ SPĘKANIA NA ŚCIANACH POWSTAJĄCE W POCZĄTKOWYCH KILKU (3 LATA) LATACH EKSPLOATACJI SĄ NATURALNYM ZJAWISKIEM POTWIERDZONYM WIELOMA NAUKOWYMI OPRACOWANIAMI POPARTYMI BADANIAMI. JEST TO PROCES NATURALNY, A POWSTAŁE RYSY I PĘKNIĘCIA NALEŻY USUNĄĆ WE WŁASNYM ZAKRESIE PODCZAS PIERWSZEGO REMONTU MIESZKANIA. WSZELKIE POWSTAŁE RYSY I PĘKNIĘCIA NIE PODLEGAJĄ GWARANCJI I RĘKOJMI
3. Posadzki należy eksploatować zgodnie z przeznaczeniem pomieszczeń, nie doprowadzać do miejscowych przeciążeń. Ze względu na sposób położenia instalacji wodnej, co., elektrycznej, telefonicznej, RTV, domofonowej oraz rodzaj wbudowanych materiałów instalacyjnych bezwzględnie zabrania się wiercenia i kucia ścian oraz podłóg
4. Mieszkania należy odpowiednio wentylować. Nie wolno dopuszczać do wychładzania i przekraczania norm wilgotności w pomieszczeniach zamkniętych.
5. Należy utrzymywać w czystości wpusty dachowe rury spustowe (usuwać liście oraz wszelkie inne zanieczyszczenia),
II. OPIS ROZWIĄZAŃ KONSTRUKCYJNO – MATERIAŁOWYCH WRAZ Z UWAGAMI DO UŻYTKOWANIA
1. Ściany
a) Ściany zewnętrzne:
W czasie eksploatacji budynku należy przestrzegać następujących warunków:
– użytkować pomieszczenia budynku zgodnie z przeznaczeniem, z zachowaniem prawidłowych warunków eksploatacji, konserwacji i wentylacji mieszkań;
– zabrania się wykuwania otworów drzwiowych i okiennych w ścianach zewnętrznych;
– niedopuszczalne jest wykonywanie przebić elementów ścian zewnętrznych oraz bruzd pionowych i poziomych dla ukrycia przewodów instalacyjnych, może to spowodować utratę parametrów akustycznych, cieplnych a nawet nośnych
– zabrania się mocowania różnych elementów zewnętrznych np. uchwytów, haków na ścianach zewnętrznych uszkadzających faktury zewnętrzne;
b) Ściany wewnętrzne:
W czasie eksploatacji należy zwrócić uwagę na zachowanie właściwych warunków użytkowania pomieszczeń budynku, a zwłaszcza:
– użytkować pomieszczenia zgodnie z przeznaczeniem;
– nie dopuszczać do nadmiernej wilgotności względnej pomieszczeń
– w okresie zimowym należy utrzymywać we wszystkich pomieszczeniach temperaturę 18-22°C ;
– należy chronić ściany przed zawilgoceniem, szczególnie w pomieszczeniach sanitarnych oraz w miejscach przebiegu instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania.
W związku, z tym, że budynki oddawane są w standardzie deweloperskim informujemy i zalecamy, że w pomieszczeniu mokrym, jakim jest łazienka, przed położeniem płytek należy wykonać izolację przeciwwodną i przeciwwilgociową posadzek oraz ścian.
2. Tynki
W pierwszych latach użytkowania budynku mogą powstawać zarysowania na ścianach i sufitach. Pojawienie się zarysowań nie jest oznaką wad budynku lecz efektem normalnej pracy obiektu w okresie. Rysy oraz spękania na ścianach powstające w początkowych kilku (3 lata) latach eksploatacji są naturalnym zjawiskiem potwierdzonym wieloma naukowymi opracowaniami popartymi badaniami. jest to proces naturalny, a powstałe rysy i pęknięcia należy usunąć we własnym zakresie podczas pierwszego remontu mieszkania. wszelkie powstałe rysy i pęknięcia nie podlegają gwarancji i rękojmi.
Ingerencja w ściany np. częściowe wyburzenie może również spowodować utratę parametrów nośnych przegród, co skutkować może powstawaniem zarysowań tynku i ścian. Wykonawca zastrzega sobie prawo do odrzucenia roszczeń gwarancyjnych w przypadku spękań tynku będących następstwem ingerencji w mechanikę i strukturę ścian.
3. Posadzki
Podłoża pod posadzki zostały wykonane z wylewki betonowej o grubości o gr. min. 5-8cm (grubość zróżnicowana w zależności od lokalizacji), zbrojonego polipropylenowymi mikrowłóknami do betonu, na dwóch warstwach styropianu (grubość zróżnicowana w zależności od lokalizacji), rozdzielonych folią budowlaną (izolacja przeciwwilgociowa pozioma).
Wysokość wykonanych jastrychów umożliwia wykonanie w mieszkaniu docelowej warstwy wykończeniowej o grubości 1,5-2 cm.
4. Stolarka okienna i drzwiowa
4.1. Okna PCV
W budynku mieszkalnym zamontowano okna PCV, zaopatrzone w okucia obwiedniowe. Ze względu na wysoką szczelność stolarki zewnętrznej występuje konieczność odpowiedniej wentylacji pomieszczeń, szczególnie w początkowym okresie eksploatacji. W tym celu na oknach zamontowano nawiewniki ciśnieniowe z możliwością regulacji przepływu powietrza. Nawiewnik wyposażony jest w ręczny mechanizm umożliwiający dobór jednego z pięciu strumieni powietrza.
Czyszczenie i konserwacja
Regularne czyszczenie i konserwacja okien i drzwi są niezwykle ważne dla zachowania ich trwałości i poprawnego funkcjonowania.
KONSERWACJA
• Systemu drenażu
Przestrzeń pomiędzy elementami stałymi oraz otwieranymi należy czyścić co 6 miesięcy. Należy sprawdzać drożność otworów drenażowych i w razie konieczności usuwać wszelkie zabrudzenia blokujące te otwory.
• Uszczelki
Aby uniknąć pękania i tworzenia się osadów na uszczelkach EPDM znajdujących się pomiędzy elementami stałymi i ruchomymi należy nanieść niewielką ilość talku lub ciekłego silikonu (za pomocą czystej, nie pozostawiającej włókien szmatki).
• Okucia i akcesoria
Raz w roku należy usuwać brud, kurz, tłuszcz, grafit za pomocą szmatki. Czyszczenie należy przeprowadzać z użyciem miękkiej szmatki rozcieńczonymi środkami czyszczącymi o neutralnym pH
– nie należy używać smarów silikonowych
– nie należy smarować tworzywowych listew sterujących ani zawiasów drzwiowych. Do czyszczenia okuć nigdy nie należy stosować środków agresywnych ani środków szorujących. Mogą spowodować uszkodzenie okuć.
CZYSZCZENIE OKIEN
Należy regularnie wykonywać następujące czynności:
1. Oczyścić okucia ze wszystkich śladów brudu, używając do tego miękkiej szmatki i rozcieńczonego środka czyszczącego o neutralnym pH
2. Sprawdzić wszystkie istotne elementy okuć odpowiadające za ich bezpieczeństwo (zawiasy, nożyce, ograniczniki otwarcia, śruby mocujące, narożniki transmisyjne).
3. Nasmarować ruchome elementy i punkty ryglujące, używając tylko neutralnych olejów lub smarów
4. Do czyszczenia nie należy używać: materiałów twardych tj. noże, wełna stalowa, stalowe skrobaczki, papier ścierny itp., które mogłyby uszkodzić powierzchnię okien i drzwi
W razie konieczności należy wymienić zużyte/uszkodzone części i przeprowadzić regulację okuć tak, aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie skrzydła. Czynności te muszą być przeprowadzone przez wykwalifikowany personel serwisowy.
CZYSZCZENIE I KONSERWACJA DRZWI
• Zamki
Elementy które zapewniają bezpieczeństwo należy kontrolować pod względem zużycia i poprawnego funkcjonowania przynajmniej raz w roku. W zależności od potrzeb, należy dokręcać śruby montażowe. Zniszczone lub zużyte elementy powinny być wymieniane na oryginalne części przez wykwalifikowany personel serwisowy.
Wszystkie części ruchome i elementy ryglujące należy regularnie oliwić i sprawdzać pod kątem poprawnego funkcjonowania. Wkładkę bębenkową można konserwować przy użyciu proszku grafitowego
UWAGA
W okresie gwarancji nie zaleca się montaż żaluzji i rolet. Jakiekolwiek zmiany związane ze sposobem zamykania okien oraz montaż żaluzji i rolet powodować będą utratę gwarancji.
5. Drzwi wewnętrzne mieszkaniowe
Drzwi wejściowe zostały wykonane z materiałów drewnopochodnych i okleinowane laminatami drewnopochodnymi. Utrzymywanie w mieszkaniu wysokiej wilgotności powietrza, wynikające np. z przedsięwziętych prac wykończeniowych może doprowadzić do uszkodzeń laminatu lub wypaczenia drzwi
UŻYTKOWANIE I KONSERWACJA
• W ościeżnicach wykonanych z materiałów drewnopochodnych, przeznaczonych do pomieszczeń, w których podłoga będzie zmywana na mokro, dolną krawędź należy zabezpieczyć silikonem. Drzwi nie mogą być narażone na bezpośredni kontakt z wodą.
• Wyroby drewniane i drewnopodobne należy czyścić lekko wilgotną szmatką. Przed zastosowaniem chemicznych środków przeznaczonych do konserwacji drewna należy wykonać próbę na mało widocznej części wyrobu, aby sprawdzić reakcję powierzchni.
6. Balustrady zewnętrzne i przegrody balkonowe
Instrukcja użytkowania i konserwacji elementów systemów balustradowych aluminiowych
• PROFILE ALUMINIOWE
Do czyszczenia malowanych proszkowo profili aluminiowych należy używać syntetycznych środków czystości o neutralnym pH,, nie zawierających czynnika ściernego. Wyczyszczone produkty należy spłukać czystą wodą. Jeśli profile umieszczone są w normalnych warunkach oraz są opłukiwane przez deszcz, to powinny być gruntownie czyszczone raz lub dwa razy do roku. Profile, które są umieszczone w miejskim lub przemysłowym środowisku, lub nie są opłukiwane przez deszcz powinny być czyszczone przynajmniej dwa razy do roku.
• SZKŁO
Powierzchnia szkła powinna być regularnie myta w zależności od stopnia zabrudzenia. Zabrudzeń stałych, takich jak zaprawa cementowa, nie wolno usuwać na sucho. W tym celu powierzchnię szyby należy obficie zwilżyć czystą wodą w celu odmoczenia i zmycia twardych i ostrych cząstek. Tłuszcz i pozostałości mas uszczelniających należy usunąć np. spirytusem, a następnie spłukać obficie wodą. Do czyszczenia powłok refleksyjnych nie należy używać jakichkolwiek substancji żrących i alkalicznych (fluor, chlor), ani proszków czyszczących, gdyż mogą one uszkodzić powłokę. Mycie powinno odbywać się z użyciem zwykłych detergentów, a do usuwania zabrudzeń w postaci tłustych plam można użyć np. acetonu, przestrzegając zasad stosowania tych środków. W pobliżu szkła nie wolno umieszczać żadnych urządzeń wytwarzających ciepło i mogących spowodować miejscowy wzrost temperatury tafli szklanej. Na powierzchnie szklane nie kierować nadmuchu zmrożonego powietrza mogącego spowodować miejscowe obniżenie temperatury tafli szklanej. Na szyby nie oddziaływać żadnymi ostrymi narzędziami gdyż prowadzi to do powstania rys, a w skrajnych przypadkach
do powstania efektu karbu i samopęknięcia szyby. Do mycia nie należy używać myjek ciśnieniowych ani ostrych gąbek. Za wady szkła powstałe na skutek nieprawidłowego mycia, czy używania niewłaściwych środków myjących oraz wpływu zanieczyszczeń zewnętrznych (atmosferycznych i innych) dostawca szyb nie odpowiada.
• USZCZELKI
Uszczelki są wykonane z EPDM Uszczelki oryginalnie są nasilikonowane, co ułatwia montaż. Narażone na działanie czynników atmosferycznych (zanieczyszczeń) powinny być czyszczone środkami do mycia szyb, a następnie zakonserwowane np. płynnym silikonem lub środkami do pielęgnacji uszczelek samochodowych, dzięki tym zabiegom uszczelki pozostają miękkie i elastyczne, co zapewni szczelność i estetykę w elementach stolarki aluminiowej.
7. Tarasy i balkony
Wierzchnią warstwę tarasów i balkonów wykonano z BETONU. Woda odprowadzana jest na zewnątrz balkonów i tarasów poprzez 2% betonowej warstwy spadkowej.
UŻYTKOWANIE I KONSERWACJA
· Stała pielęgnacja balkonów i tarasów polega na usuwaniu zanieczyszczeń (piasku, liści, błota) przy użyciu szczotek i odkurzacza.
· W sezonie zimowym należy w miarę możliwości usuwać na bieżąco śnieg. W przypadku powstania oblodzonej warstwy nie należy stosować soli i środków chemicznych ograniczając się najwyżej do posypania powierzchni piaskiem. Zabrania się odkuwania i mechanicznego usuwania lodu.
· Zabronione jest:
– mocowanie wszelkich elementów do powierzchni tarasów i balkonów,
– używania agresywnych środków chemicznych mogących uszkodzić powierzchnię balkonu (tarasu) lub obróbek,
– wykorzystywanie balkonu (tarasu) jako składowiska,
– przechowywania substancji, materiałów oraz wyposażenia, które może powodować zabrudzenia podczas skapywania wzdłuż elewacji
Mocowanie elementów do ścian, balustrad, obróbek blacharskich
· Wszelkie dodatkowe wyposażenie balkonu (tarasu) nie może uszkadzać powierzchni czy powodować zagrożenia dla osób trzecich.
III. INSTALACJE ELEKTRYCZNE
Dobry stan techniczny instalacji elektrycznych należy zapewnić przez prawidłowe użytkowanie, zgodnie z przeznaczeniem oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym.
Oświetlenie klatek schodowych, korytarzy załącza się poprzez czujki ruchu zamontowane w oprawach oświetleniowych.
Oświetlenie garażu załącza się poprzez czujki ruchu zamontowane w 4 strefach garażu i działa przez nastawiony czas.
Budynek wyposażono w oprawy oświetlenia awaryjnego wyposażone w indywidualne baterie, które załączają się samoczynnie przy zaniku zasilania.
W czasie użytkowania instalacji elektrycznej mieszkania, użytkownik powinien:
a) Przestrzegać zasady bezpieczeństwa użytkowania urządzeń elektrycznych.
b) Utrzymywać właściwy stan techniczny instalacji i urządzeń elektrycznych
c) Utrzymywać właściwe warunki użytkowania urządzeń do pomiaru zużycia energii elektrycznej oraz niezwłocznie informować dostawcę energii elektrycznej o ich uszkodzeniu tj m.in. uszkodzenia mechaniczne licznika, obecności wody w bezpośredniej okolicy instalacji elektrycznych.
d) W przypadku wystąpienia objawów świadczących o zagrożeniu ze strony instalacji elektrycznej tj widoczne lub słyszalne iskrzenie z instalacji, zaprzestać jej użytkowania. Dopiero po usunięciu przyczyny występujących objawów przez elektryka można zacząć ponownie bezpiecznie użytkować instalacje.
e) Zapewniać ochronę instalacji elektrycznej przed jej przeciążeniem i uszkodzeniem.
f) Ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia przewodów elektrycznych, należy unikać wierceń w pasie ok. 30 cm poniżej sufitu i powyżej podłogi i w pasie pionowym o szerokości ok. 40 cm (nad i pod wyłącznikami i gniazdami) oraz w pasie poziomym ok. 30 cm pomiędzy gniazdkami. W przypadku jednak konieczności wykonywania otworów w ścianie, czy w suficie należy sprawdzić za pomocą „wykrywacza metalu” czy w danym miejscu pod powierzchnia tynku nie przebiegają przewody.
g) Gwarancją nie są objęte wszelkiego rodzaju przeróbki robót uprzednio wykonanych, które zostały przekazane protokołem oraz prace wykonywane we własnym zakresie przez użytkownika – właściciela lokalu.
h) Na rozdzielnicach elektrycznych zamontowane zostały plomby zabezpieczające. Zerwanie plomby oznacza ingerencję użytkownika w rozdzielnice czego efektem jest utrata gwarancji dot. rozdzielnic.
i) Utrata gwarancji – rękojmi występuje, gdy przekazane przez wykonawcę roboty i wyroby posiadają cechy uszkodzeń mechanicznych.
Dodatkowe uwagi eksploatacyjne :
a) W łazience znajduje się przewód PE do połączeń wyrównawczych, do którego można podłączyć metalowe części armatury sanitarnej tj brodzik, wanna.
b) Raz w miesiącu należy sprawdzić działanie wyłączników różnicowoprądowych poprzez wciśnięcie przycisku „test” w tablicy mieszkaniowej TM. Jeżeli aparat jest sprawny, nastąpi jego samoczynne wyłączenie. W przeciwnym wypadku instalacja powinna być sprawdzona przez elektryka z odpowiednimi kwalifikacjami.
c) Liczniki energii elektrycznej znajdują się w tablicy piętrowej na poszczególnych piętrach klatek schodowych, w szachcie kablowym. Liczniki zostały oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację z lokalem, do którego przynależą. Zabezpieczenia przelicznikowe, jak i liczniki są zaplombowane. Pod rygorem naliczenia kar finansowych przez dostawcę energii nie wolno usuwać i zrywać plomb. W przypadku uszkodzenia plomb, wadliwego działania urządzenia pomiarowego fakt ten należy niezwłocznie zgłosić do dostawcy energii elektrycznej (PGE)
1. Instalacja domofonowa
Instalacja domofonowa z komunikacją pomiędzy mieszkaniami a wejściem do klatek schodowych, obsługiwana bezpośrednio przez użytkownika, ………?????
Wszelkie prace związane z ingerencją w system w tym demontaż aparatów wewnątrz mieszkania, zmiana miejsca ich instalacji lub wymiana na inny aparat musza być wykonane bezpośrednio przez instalatora systemu domofonowego lub osoby i firmy upoważnione przez wykonawcę pod rygorem utraty rękojmi na system.
2. Instalacja teletechniczna
Wykonana instalacja umożliwia mieszkańcom odbiór mediów poprzez sygnał telewizji cyfrowej naziemnej, sygnał z satelity oraz po podpisaniu odpowiednich umów z operatorem uzyskanie dostępu do internetu oraz tv kablowej.
IV. INSTALACJE SANITARN
1. Instalacja wody użytkowej
Należy chronić instalację przed uszkodzeniami mechanicznymi. Niedopuszczalne jest niszczenie instalacji poprzez dziurawienie jej (wiercenie lub wbijanie gwoździ).
Opomiarowanie – Pomiar zużycia wody wykonywany za pomocą liczników zimnej wody oraz ciepłej wody zainstalowanych w szafkach umiejscowionych na klatce schodowej w szachcie instalacyjnym, wodomierz główny jest umiejscowiony w pomieszczeniu technicznym. PKWiK dokonuje odczytu z wodomierza głównego i następnie przesyła fakturę na Wspólnotę Mieszkaniową budynku. Wspólnota rozlicza poszczególne lokale i właścicieli z odczytów podliczników zlokalizowanych w poszczególnych szachtach.
Eksploatacja – W przypadku awarii (np. przeciek wody) lub dłuższej nieobecności w mieszkaniu należy zamknąć zawór. Spowoduje to odcięcie dopływu wody do wszystkich punktów czerpalnych w lokalu mieszkalnym. Zawory odcinające wodę na poszczególne mieszkania znajdują się w szachtach technicznych na odpowiednich piętrach przy mieszkaniach
2. Instalacja kanalizacji sanitarnej
Wewnętrzna instalacja kanalizacyjna wykonana jest z rur niskoszumowych PCV.
Aby instalacja kanalizacyjna w mieszkaniu działała prawidłowo należy przestrzegać następujących zasad:
– nie wolno wprowadzać do instalacji stałych odpadków gospodarstwa domowego, ciał stałych, śmieci, gruzu, gazet oraz dużych, twardych i sypkich odpadów powodujących zapychanie się przewodów itp.;
– nie wylewać ścieków o temperaturze pow. 60°C oraz środków chemicznych
– nie umieszczać w pobliżu przewodów silnych źródeł ciepła.
Całość instalacji kanalizacji sanitarnej została wykonana zgodnie z obowiązującymi normami. Jakiekolwiek przeróbki i zmiany w kanalizacji sanitarnej powodują utratę gwarancji w tym zakresie.
3. Instalacja centralnego ogrzewani
Rozprowadzenia poziome instalacji co. są wykonane rurami z tworzyw sztucznych ułożonych pod wylewką betonową podłóg. Grzejniki wyposażone są w zawory termostatyczne z głowicą nastawczą umożliwiającą regulację temperatury w poszczególnych pomieszczeniach, a także w zawory odpowietrzające ręczne. Głowice umożliwiają regulację temperatury w poszczególnych pomieszczeniach, uwzględniając zyski ciepła pochodzące również z innych źródeł: z nasłonecznienia, oświetlenia, gotowania itp. Na pokrętle głowicy widnieje skala oznaczona cyframi, gdzie najwyższa cyfra oznacza możliwość uzyskania w pomieszczeniu temperatury 28°C, najniższa „0” oznacza wyłączenie grzejnika. Nie należy dopuszczać aby temperatura w pomieszczeniu spadła poniżej 16°C (taką temperaturę uzyskamy ustawiając pokrętło głowicy na „2”). Gdy w pomieszczeniu panuje temperatura odpowiednia do ustawionej na głowicy, to głowica ogranicza natężenie przepływu czynnika cieplnego przez grzejnik. Może wystąpić sytuacja, że grzejnik z ustawieniem głowicy na cyfrę np. 3 czasami może być gorący, innymi dniami natomiast tylko letni, nie oznacza to złej pracy grzejników a jedynie to, że temperatura w pomieszczeniu osiągnęła regulowaną przez głowicę wartość.
Regulacja – Regulacji temperatury w pomieszczeniach lokalu należy dokonywać za pomocą głowic termostatycznych. Nie należy zamykać zaworów odcinającego i regulacyjnego instalacji mieszkaniowej co. znajdujące się w tablicy na klatce schodowej. Jedynie w przypadku awarii np. przeciek wody) należy zamknąć oba zawory. Jeden z zaworów znajduje się na przewodzie zasilającym, a drugi na powrotnym z mieszkaniowej instalacji centralnego ogrzewania. Zamknięcie zaworów spowoduje odcięcie obiegu czynnika grzewczego (wody) w instalacji wewnętrznej mieszkania. Instalacja pozostanie wypełniona wodą znajdującą się w stanie spoczynku. W przypadku demontażu głowicy termostatycznej, przed ponownym montażem nie należy zmieniać ustawienia zaworu tzw. kryzowanie.
4. Instalacja wentylacji mieszkań
W budynku zastosowano wentylację GRAWITACYJNĄ wywiewną. Powietrze będzie wyciągane z pomieszczeń kuchni, łazienek, ustępów. Piony wentylacyjne są wyprowadzane ponad dach .
Dodatkowo w celu zapewnienia odpowiedniej wymiany powietrza zamontowano nawiewniki ścienne. Nawiewniki sterowane są automatycznie. Strumień przepływu powietrza jest uzależniony od zawartości pary wodnej (wilgotności) wewnątrz pomieszczenia. Czujnik sterujący umieszczony w nawiewniku pod wpływem zmiany wilgotności w pomieszczeniu
powoduje większe lub mniejsze otwarcie. Nawiewnik wyposażony jest w ręczną blokadę przepływu powietrza, z której należy korzystać jedynie przy niesprzyjających warunkach pogodowych (silne wiatry). Do czyszczenia nawiewnika należy używać suchej szmatki. Nie wolno używać proszków, płynów oraz innych środków żrących. Nie należy dopuścić do zamoczenia nawiewnika gdyż może stracić swoje właściwości. Zabronione jest zaklejanie lub zapychanie nawiewników.
Powodem źle działającej w budynku wentylacji może być brak wietrzenia mieszkań, zamknięte okna lub zasłonięte kratki wentylacyjne. Technologia wykonania okien, a zwłaszcza polepszenie ich izolacyjności znacznie ograniczyły funkcję wentylacyjną okien. Przy braku systematycznego otwierania okien może nastąpić:
– wzrost wilgotności powietrza w pomieszczeniach, możliwość wykraplania się wilgoci, a co za tym idzie powstanie pleśni, a nawet grzyba;
– pogorszenie się jakości powietrza w pomieszczeniach, powstanie nieprzyjemnych zapachów i oparów;
– wzrost stężenia dwutlenku węgla.
Zabronione jest także: zaklejanie kratek wentylacyjnych, ich demontaż, zabudowywanie w całości lub w części.
V. WARUNKI ORAZ INSTRUKCJE UŻYTKOWANIA ZAGOSPODAROWANIA TEREN
1. Zasady pielęgnacji nawierzchni chodników i kratek stabilizujących
Dojścia i dojazd do budynku wykonany jest z kostki typu polbruk przeznaczonej do poruszana się pojazdami o nośności do 3,5 ton. Natomiast miejsca postojowe z kraty trawnikowej i przeznaczone wyłączenie na pojazdy osobowe
Nawierzchnia chodników przeznaczona jest do ruchu pieszego i obciążeń z tym związanych i zabronione jest poruszanie się po niej pojazdów mechanicznych.
VI. GWARANCJA I RĘKOMIA
1. SAMODZIELNE ZMIANY ARANŻACYJNE
Dokonywanie zmian aranżacyjnych w mieszkaniu na „własną rękę” możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie i podlega przepisom prawa budowlanego. Elementy, w których wprowadzono zmiany są wyłączone z gwarancji i rękojmi.
Udzielona przez Dewelopera gwarancja nie obejmuje prac wykonanych we własnym zakresie przez Właściciela lub użytkownika lokalu, w którym doszło do ingerencji w istniejące elementy, systemy, instalacje i urządzenia zainstalowane przez Wykonawcę robót zgodnie z projektem wykonawczym budynku i terenu do niego przyległego.
2. WARUNKI GWARANCJI
Zgodnie z umową sprzedaży jako deweloper udzielamy:
1 rok gwarancji na elementy konstrukcji budynku
1 roku gwarancji na elementy stolarki drzwiowej i okiennej
1 roku gwarancji na roboty instalacyjne wraz z urządzeniami i osprzętem
1 roku gwarancji na roboty budowlano-wykończeniowe i montażowe
Bieg terminu gwarancji dotyczący przedmiotu umowy (czyli mieszkania) rozpoczyna się od dnia protokolarnego przekazania mieszkania. Wszelkie zmiany i ingerencje w istotne elementy lokalu, takie jak instalacje czy wyburzenie ścian, powodują utratę udzielonej gwarancji w zakresie objętym zmianami.
3. GWARANCJA DOTYCZĄCA CZĘŚCI WSPÓLNYCH
Deweloper udziela 12 (dwunasto) miesięcznej gwarancji na części wspólne budynku licząc od dnia odbioru pierwszego z lokali mieszkalnych usytuowanych w przedmiotowym budynku mieszkalnym.
Nad poprawnością funkcjonowania części wspólnych nieruchomości czuwa zarządca, okresowo przeglądając urządzenia i wyposażenie części wspólnych, dokonuje zgłoszeń reklamacyjnych do Dewelopera. Zatem jeżeli widzą Państwo potrzebę zgłoszenia reklamacji dotyczącej części wspólnych, najlepiej jest to zrobić za pośrednictwem zarządcy, który jest w stanie skoordynować kompletność zgłoszeń dotyczących usterek w częściach wspólnych, jak również zweryfikować, czy zostały one usunięte. Niezależnie, po około roku od przekazania mieszkań, zwyczajowo przeprowadzamy tzw. przegląd gwarancyjny. To najlepsza okazja do zgłoszenia usterek niewymagających natychmiastowej interwencji. Przegląd ten dokonywany jest z udziałem zarządcy nieruchomości, za wiedzą zarządu wspólnoty mieszkaniowej. W tym okresie zarządca zazwyczaj prosi Państwa o zgłaszanie wszelkich zauważonych usterek w częściach wspólnych, co ułatwia kompleksowe przeprowadzenie przeglądu gwarancyjnego.
4. TERMINY USUWANIA USTEREK
Jako Deweloper zobowiązujemy się do usunięcia usterek zgłoszonych w okresie gwarancji , w ciągu 30 dni od daty ich zgłoszenia w protokole, chyba że specyfika ich usunięcia wymaga innego terminu – wtedy ustalamy go z Państwem indywidualnie.
5. RĘKOJMIA
Niezależnie od gwarancji jakości, Deweloper ponosi wobec Nabywcy przewidzianą przez prawo odpowiedzialność za jakość przedmiotu umowy na zasadach Kodeksu cywilnego, zwłaszcza w ramach art. 556 i następne Kodeksu cywilnego.
6. Warunkiem utrzymania gwarancji jest bezwzględne przestrzeganie przedmiotowej instrukcji użytkowania lokalu. Stosując powyższe zalecenia zapewnia się długotrwałe i bezawaryjne funkcjonowanie budynku i lokali mieszkalnych.
UWAGI OGÓLNE
Budynek wykonano zgodnie z dokumentacją techniczną, polskimi normami, warunkami technicznymi. Do wykonania budynku użyto materiałów zgodnie z obowiązującymi normami posiadającymi świadectwa higieny wydawane przez Państwowy Zakład Higieny oraz dopuszczone dostosowania w budownictwie przez Instytut Techniki Budowlanej
Cieszymy się, że podoba Ci się to mieszkanie.